Dear.
Tonite the weather changed a bit and the warm winds came. It was not as cold today as it has been before and guess who is the happiest man of them all!? Yeah, it is me! I really hate to freeze when I am riding.
The business of today was about to get 4 more laps and to see if the fuelinjection worked better and also the frontend of the bike.
Injectionwise it was ten times better today. Now it is possible to keep the bike smooth through corners and keep it on same throttleposition.
The frontend is still crap. I really mean not working well at all. I am losing so much time through the rough sections around the corse because the frontend is tankslapping so you hardly can keep your hands on the handlebars. We have tried a lot of different things know, but for tomorrow we really need to find something special. One of the mechanics will loosen the fork and change oil and measure the oil level and find out the hardness of the springs. We really must find something that helps me. If the frontend would be working as normal on a course like this I will promise you plenty more seconds off from my laptimes. Todays best was 113 mph. A small improvement, but I am far from happy.
Mit freundliche grussen / Christer

Hej igen.
Varmare väder har äntligen ramlat in över ön och de lokala skurar som föll under dagen avtog till träningen. Äntligen börjar livet komma tillbaka med värmen.
Dagens träning gick ut på att få ytterligare varv förståss, men framförallt att få insprutningen och framändan på hojen att börja fungera.
Det positiva först. Insprutningen var 10 ggr bättre idag med mer hanterbar gasrespons. Äntligen något som gått åt rätt håll.
Nu det mindre bra. Framgaffeln är inte schysst på hojen. Kanske beror det på att den har kraschats ett antal gånger och inte funkar som den skall eller också är den bara i behov av service. Men något måste göras för jag har seriösa problem över de partier med dålig beläggning och då menar jag inte bara att jag är känslig, utan jag tappar sekunder mot alla andra. Dessutom slår det i styrstoppen så jag knappt kan hålla kvar händerna på styret. Detta gör att jag endast kan toura i dessa partier och blir omkörd som attan vilket sätter djupa spår i mitt hjärta då jag vet att om bara det funkade bättre så skulle jag inte tappa så mycket.
Efter det kvartsamtal som jag kallade alla mekaniker till samt teamchefen så har de lovat att riva hela gaffeln imorgon och mäta upp allt samt göra service på den.
Tyvärr har någon supit bort alla inställningar från förra året vilket hade underlättat idag, men oljemängd, viskositet, hårdhet på fjädrar bad jag dem kolla upp och återkomma med. Plötsligt ställde jag krav som de aldrig hört talas om… Att jag var så insatt i detta? Ja, kan man tänka sig att en liten dåre från Sverige kommer och börjar ställa krav.
Om det bara vore något bagatellartat hade jag kanske, jag säger kanske accepterat detta, men inte allvarliga fel som orsakar oro i hojen så att det är gränsfall till att man vill köra över vissa partier.
Jag menar wobbel är en sak det stör mig inte och att flyga i 260 km/h och få lite kast på hojen, det är också ok, men att nästan ramla av sadeln när man med nedlägg träffar en ojämnhet. Där går nog även min gräns.
Summa sumarium så blev det 4 varv idag och varvtiderna var alla identiska vilket tyder på att jag börjar finna en linje runt banan. Snabbaste tiden blev 113 mph en liten förbättring. Men jag vet att det finns massor av tid att hämta om bara hojen börjar fungera bättre. Kul hade jag där ute, ibland, ibland inte.
Nu kastar jag mig i duschen och därefter en bit mat.
Vi hörs snart igen. Kram på er / Christer