Max Biaggi blev åter igen världsmästare 2012!
Helt fantastiskt roligt med tanke på vilken gudabenådad förare han är.
Men, vilken spännande säsong som erbjöds oss tittare. Kampen inleddes utav Tom Sykes, ställningen gick över till Marco Melandri för att därefter hamna i händerna på Biaggi, som återigen tappade sitt försprång till Melandri. Puhh! Kawasaki lämnade över till BMW och sedan Aprilia. Det har varit så många spännande timmar i soffan så jag nästan tappat räkningen.
Slutligen vinner dock Biaggi VM igen med endast 0,5 poäng! Det är nästan så man skulle tro att allt var regiserat från Hollywood för att ge oss spänningen under året.
Att leda VM med 30,5 poäng inför de sista två heaten och sedan krascha i det första och tappa till endast 14,5 poängs försprång gav oss påhejare både hicka och kallsvettningar. När sedan det sista heatet för säsongen startar och Tom Sykes tar ledningen och gör sitt livs race och vinner, så krävdes det för Biaggi att bli minst femma! Inledningsvis var han dock på 12.e plats. Kör upp sig, gör misstag och tappar platser igen, för att slutligen på det tredje sista varvet ta sig upp på en femte plats och därmed vinna VM, med en ynka halv poäng. Coolt!
Vad händer inför nästa år? Stannar Biaggi ytterligare en säsong hos Aprilia där han så framgångsrikt tagit 5 av sina totalt 6 VM titlar, eller pensionerar han sig med flaggan i topp? Vet faktiskt inte, vill naturligtvis fortsätta följa denne fenomenala person som vid 41 års ålder fortfarande brinner för det han gör och kör ifrån alla andra.
I MotoGp är det ännu inte avgjort. Här står den hårda kampen mellan Dani Pedrosa och landsmannen Lorenzo. Men, här är det inte alls förhållandevis lika spännande race som erbjuds som i WSBK. Denna serie ger bara två vinnare just nu efter att Stoner skadat sig. Tidigare fanns tre som kunde vinna. Nu bara två. Det är trist.
Vad som sker i framtiden med serierna MotoGP och Worlsbk återstår att se. De ägs sedan ett år tillbaka av samma ägare Dorna och ägarkonstellationen kämpar som alla andra företag med att finna ekonomiska fördelar i den världstunga ekonomin.
MotoGP har redan två separata reglementen i sin serie, då CRT ingår däri. Men vart går gränsen för när CRT konkurrerar ut Worldsbk?
Lite fakta:
MotoGP tillåter totalt 6 motorer under en säsong. CRT säger 12 st, men då är det trimmade standardmotorer. I WSBK är det fritt antal motorer som kan trimmas.
Ex Aprilia förbrukade inte mindre än 39 motorer i WSBK för att Biaggi skulle kunna vinna VM! Det borde alltså vara som så att triminingsgraden i WSBK är högre än CRT och därmed värre maskiner. Konkurrerar då inte WSBK mot CRT, alltså den ena serien mot sin andra serie?
Mer fakta:
I MotoGP kommer de från nästa år köra med enhetselektronik för att spara kostander. I WSBK är det fritt.
I GP-serien får man ha två hojar, i WSBK endast en. Men frågan är vilket som egentligen är billigast? Det är inte helt gratis att på ett fåtal timmar kunna färdigställa en ny hoj från skrot.
Jag hoppas att det blir bra lösningar på serierna i fortsättningen också. WSBk idag är grymt bra och det konceptet vill jag gärna fortsätta se. GP-serien behöver göra något för att skapa mer spänning för oss beskådare framöver.
Naturligtvis hoppas vi alla på att hjulen börjar rulla på allvar i världsekonomin framöver så allt och alla slutar att hålla stenhårt i kulorna och istället börja investera dem på nytt. Ekonomin skapas genom konsumtion……
Ha en fortsatt bra dag!
Kram / Christer