2009-12-18 kl 14.57….
En ödets dag. Fredagen den 18.e december 2009.
Cheferna i Detroit USA beslutar att lägga ned SAAB Automobile AB.
Oerhört sorgligt förstås. 3500 personer berörs direkt av beslutet på SAAB i Trollhättan, men dessutom tillkommer minst lika många eller betydligt fler när vi snackar om alla underleverantörer.
Personligen blir jag bara matt. Bilen är fantastiskt bra, kunskapen finns i bolaget vad gäller säkerhetstänk och kreativitet. Vad skall man köra för något i framtiden? Någon gång måste ju min SAAB 9-5 1.9 TiD HP -09, bytas ut.
Visst säger någon därute. Köp en Volvo, BMW, Mercedes, Audi, Skoda, Hyundai, Daewoo, Darcia, Fiat eller liknande.
Någonstans räknar man ut vad mycket man vill/kan betala för de egenskaper man eftersträvar tillsammans med utrustningen man vill ha. Där var SAAB överlägsna. Mer bil för pengarna gick inte att få. En lika stor Volvo V70 med samma typ av utrustning skulle kosta ca 100 lakan mer, men med mindre körglädje!
BMW bygger grymt fina bilar. Men de kostar ännu mera.
Attans tråkigt att det skall stupa på mållinjen för företaget. Den nya produkten är redo att säljas. Men går säkert till skrot istället. Grymt.
Framöver kommer vi att översköljas av skitbilar av låg kvalitet och dålig krocksäkerhet. Men det är ju tydligen det vi konsumenter vill ha. Sjukt.
Abropå krocksäkerhet så är det också tydligen ett minne blott i dessa miljötider. Idag skall vi åka smått, lätt och billigt. Köp en liten bil för den drar mindre och värnar om miljön. För några år sedan var orden andra. Då funderade vi över älgar, vilt och andra fordon som kunde krocka med oss. Vi önskade att överleva och klara oss från svåra skador. Men om en Dacia för 74900 är lika krocksäker som en Saab 9-3 i älgtestet så köper jag väl en sådan. Men dock tvivlar jag på att så är fallet.
Idag tänker vi Etanol i tanken istället för mat till jordens befolkning. Minskade koldioxidutsläpp i kommuner är goda tankar. Men jag tror att det är en piss i Mississippi som vi svenskar håller på med.
I torsdags höjdes priset på el på den nordiska börsen med 3700% under en viss tid på dagen! Smått fantastiskt!
Hur kom det sig? Ja, om vi inte stängt ned kärnkraftverken och lagt reservkraftverken i Norrköping och Stenungsund i malpåse så hade vi kanske klarat av en liten köldknäpp som kommer varje vinter utan att det blir kris. Men nejdå. Vi kan ju alltid importera el när det blir kallt här i Sverige och vår egen produktion inte räcker till för behoven. Men en sak undrar jag över? Är inte risken stor att kylan slår till även i övriga norden och norra Europa samtidigt? Eller är det just bara i vårt land det råkar bli kallt just då? Behöver inte andra länder sin egen produktion för dem själva i första hand? Lyckligtvis har de dock fortfarande kvar lite reservkraft som de kan sälja dyrt till Polen, nej jag menar nya Polen som stavas Sverige.
Idag har jag suttit inomhus och eldat med ved hela dagen för att värma boningen. Varken miljöriktigt eller enkelt, men varmt och skönt.
Kram på er.
/ Christer
“En lika stor Volvo V70 med samma typ av utrustning skulle kosta ca 100 lakan mer, men med mindre körglädje!”
Du har så fel min vän och tyvärr kommer du inte bli lycklig innan du inser det.
Var och en ska bli salig på sin tro. Jag har bytt min tro på olika saker många gånger under livet. Flexibilitet är min styrka!
Hur bilägändet har blivit en del av den personliga tron, är för mig helt obegripligt. Bilvalet har talats runt fikaborden väldigt friskt och brett alla tider, vad jag minns. Där är all möjlig ”påställa” som vi säger i Karlskoga tillåtet. Alla andra val som vi gör här i livet som ofta är mycket mer viktigare törs ingen nämna. Kan det vara så att valet av åkdon är det enda reella valet som vi kan göra alldeles på egen hand. Allt annat ramlar i knäna på oss.
Sorry om jag blev lite djup efter några öl men det är ju så tungt
att läsa allt neg. ang. SAAB och man får nästan aldrig höra om allt bra dom kan.
Nä, det löser sig nog ska du se Christer!
(Har ju själv kört 99 EMS och Turbo så viss förkärlek har man ju för Trollhättan).
Tyvärr drivs jag av hatkärlek till Volvo som är en fantastisk trygghetsmaskin när man vill ha billig krocksäkerhet.
-Sen är det ju världens mest miljövänliga bil för man åker ju fan inte en meter mer än nödvändigt p.g.a komforten.
Om jag inte minns fel så hade 9000-serien kamkedja som var tänkt att helt underhållsfritt hålla bilens(korta)livslängd.
Sen kunde man ju alltid köpa en ny 9000 för mindre än vad ett kamremsbyte
på en Audi kostade.
Den faktiska kvalitén är högre på Volkswagen än på Audi.
– “känslan” av kvalité är högre hos Audi än på Volkswagen.
Säger som en kollega:
-“Hur fan kan man säga att en bil har bra kvalité om man måste byta bort den efter 2 år, då kan man ju lika gärna åka taxi, det blir ju samma pris”.
(Han kör Opel Monza 3,0 GSE och pendlar 15 mil om dan.Kalkylen för driftskostnader slår alla kollegor som har nyare bilar med hästlängder.
“Det spelar ingen roll vad som pajar så är det aillafall billigare än ni har i värdeminskning per år” säger han och tyvärr är det nog sant.
Köper man en modern snål bil blir man tagen bakifrån av staten iaf.).
Lovar att vara positivare 2010,hehe. Gott nytt år på er!
Just nu i detta väglag begriper jag varför man ska stå på alla fyra i trafiken. Det känns tryggt att sitta i den varma förarmiljön och blåsa genom alla snöhinder när alla andra står stilla och se hur hur snön virvlar i backspegeln. Det är komfort i Guldvingeklass!
Hej på er Juha, Gustav och Marcowitz.
Som vanligt gläder det mig att ni är med och kommenterar och vädrar lite åsikter.
Kul med “mentorer” som Marcowitz själv säger. Men Gustav du vet väl sedan tidigare att jag är en SAAB-människa och de Volvo jag ägt genom åren är lätträknade! Men visst hade vi skoj med din mammas 360 på isarna och i skogarna när vi just tagit körkort. Det borde vara preskriberat vid detta tillfälle nu 🙂
Juha, man sitter inte snett längre. Visst gjorde man det tidigare på 60-talet, men även du måste väl ha kört någon nyare SAAB sedan dess?
Vi håller tummarna några dagar till och ser vad som sker i affären mellan GM och Spyker.
GOD JUL på er ALLA
/ Christer
Hm. Va ska man säga? är dom duktiga på saab? Va ja kan minnas är v att kamremsbyte på en 9000 kosta minst 2ånger namnet på bilen. Va tycker konsumenten om de tro? Njaaa sitta snett de kan ja göra hemma i soffan!!!!
Va faaaan pedalerna ska sitta framför förar stolen!!!!
MVH Köp Bil för pengarna!!!
Där ser du! Vi gör livet lätt för dig med visdomsord och ovärderliga råd. Vilken annan inom Karlskoga-Taxi har mentorer av denna klass?
Köp en Volvo så länge, de lär iallafall inte börja bygga nå´n jäkla låtsasmiljöbil.
“-En riktig bil kommer aldrig att ha sämre krocksäkerhet än den vi redan uppnått,
däremot strävar vi efter att de skall minska sin miljöpåverkan i framtiden”
Tror det var Volvos ingenjörer som uttalade sig kritiskt apropå Prius´omotiverat höga tekniknivå då de menar att livscykelns totala miljöpåverkan skall beaktas och det går åt inihelvete med transporter och specialkomponenter från jordens alla hörn vid tillverkningen av en Toya.
-Försök kränga en när den är 15 år gammal och batteripacken är dålig..
-Nä just det, slit o släng var det.
(En betydligt större V50 1.6 Drive drar 3 cl! mer per mil och kan köras på RME
och är rejält krocksäker, dessutom en gokart jfrt med gubb-V70).
-Att sedan hävda att IQ:n är jättekrocksäker när bakrutan befinner sig typ 23 cm från
förarens nackstöd är väl bara tecken på hur seriöst man tar på krocktester då en 300 kg´s HD i röven lär klyva hela biljäveln om du står och väntar vid rödljusen när den dundrar in i femti knyck i bakkofångaren….
-Nä köp en Volvo så länge(Rekommenderar V50 2,0 D med sex?/Sju?-växlad Yamahautvecklad! dubbelkopplingslåda, du lär gilla Audiopaketet med!!), och hoppas på att de där envetna SAAB-gubbarna startar i egen regi med tillverkning av smarta Trollhättehybrider sen när GM-spöket är väck.
Det tar mig emot, men i viss mån är jag benägen att hålla med dig. Hade dom bara infört en 95-kombin direkt i sortimentet, så hade jag säkert haft en sådan i välfungerande skick kvar än idag.
Kombimissen var ett stort misstag. När dom väl kom ut, så hade Volvo, Audi, VW hunnit långt före. Att kombi är det mest populära karossformen sket Saab i. Det gäller inte bara familjer, även företag och t.o.m. taxi.
Saab har på något sätt varit självgod och inte känt efter vad bilköparna vill ha. GM vill dock fortsätta med Opel som är gjord av plast, tunnbleck och punktsvets. Ett märke som ingen med känsla för kvalisort köper frivilligt. Fin resonemang.
Kolla på Prius eller en annan japan som din nästa tjästebil.