CRT ( Claiming Rule Teams ) som är den nya delen i MotoGps huvudklass från och med 2012 är minst sagt en tuff konkurrent till WSBK-serien.
CRT har kommit till för att sänka kostnader i den oerhört dyra klassen MotoGP . Den regeln är till för att fler team skall ha råd att delta i kungaklassen så att startfälten växer framöver. Syftet är att många fler motorcyklar skall stå på startlinjen framöver, vilket verkligen är ett måste för att det skall bli bra racing. Men, blir det bra racing med två reglementen i samma klass? Det återstår förstås att se när säsongen drar igång till våren.

Risken finns att det blir fabrikshojarna som kör om segrar och främre platser och övriga gör upp om 10.e platsen och därefter följande placeringar.

Men det är inte bara MotoGp som berörs av denna nya regel, utan den inverkar även på den konkurrerande serien WSBK som idag är mycket bra racing.
Med ett reglemente som tillåter trimmade standardmotorer fast i ett egenbyggt chassie så är det inte så mycket som skiljer en CRT motorcykel från en WSBK. Hur påverkar detta framtida deltagande i WSBK?
Naturligtvis är detta också något som framtiden får påvisa. Mycket kommer att handla om prislappar och exponeringsmöjligheter framöver. Hur mycket kostar de olika klasserna att delta i och hur mycket TV-tid erbjuds tillbaka. Sedan är det bara att välja och erbjuda sponsorerna i de olika länderna det som de allra helst vill se tillbaka. En spansk bank med spansk ryttare på hojen kanske får ut mest av att synas timtals i media via MotoGps ägar och samarbetskanaler, medan ett brittiskt team kanske satsar mest i WSBK-serien då den exponeras mer via media på öarna där.

Det är inte helt enkelt detta. Redan har vi märkt att Honda CBR 600 cupen kallad Moto2, har tagit en hel del team och pengar från Supersport VM.
Stora startfält har det onekligen varit i Moto2 och dessutom jämna race. Men racing kan inte bara handla om ett mästerskap där alla kör med samma hojar, däck, motorer mm, utan ett VM måste även ge möjligheter för flera fabrikat att mäta sina muskler mot varandra.
Eller? Tycker ni att enhetsklasser är fränast? Spelar det kanske inte någon roll med vad man tävlar bara materialet är detsamma för alla?
Kanske ett återinförande av Yamaha RD 350 cup? Vore kul att se Rossi och Hayden komma sladdandes på varsin RD från 1984 med ca 60hk!

/ Christer