I dagarna sker överflygningar över Sverige från både Ryskt och Amerikanskt håll!

Det är något som heter Open Skies Inspections.
Men för första gången flyger både amerikanska och ryska spionplan samtidigt i Sverige och med vårt tillstånd!
Basen för detta är Ärna Flygfält utanför Uppsala. Härifrån utgår bestämda rutter som planen får flyga och inspektera Svenskt territorium och se att vi efterlever de krav som vi lovat när det gäller militära installationer.
Och det vill jag nog lova att vi gör. För vi kan väl knappast ha något som heter militära installationer kvar sedan 2000-talets nedrustning?!

Om vi mot förmodan har några “hemliga” militära installationer kvar i vårt land så tror jag inte dessa avslöjas först i dagarna i och med dessa OSI flygningar. För personligen tror jag att bägge dessa stornationer förfogar över satelliter med hyfsat avancerade kameror som kan upptäcka saker i terräng både om natten och om dagen.

Å andra sidan kan de nu få tillfälle att “inspektera” på närmare håll just de områden som fångat deras intresse tidigare. Med flygplan fulla med utrustning kan de i lugn och ro spela in allt de vill för vidare analysering när de kommer hem igen.

Hittar de något??
Ja, det tror jag säkert. En stor mängd Före Detta “hemliga” radaranläggningar, bergrum, igenbommade mobiliseringsförråd, sålda tidigare hemliga flygbaser, övergivna livsmedelsförråd, gamla stickspår med trasiga, bortglömda beredskapslok, samt annat gott från Kalla Kriget, men knappast något som stör nationerna idag!

De får trots allt en förutbestämd färdplan att följa och jag hoppas innerligt att ÖB eller annan hög general har koll på vad som finns nedanför denna rutt.

Tänk om vi hade något som var hemligt och råkade avslöja detta vid ett jippo som detta? Vem hade egentligen blivit förvånad över misstaget?

Stridsledningscentralen inom Krigsmakten, förlåt Försvarsmakten ( det heter bara krigsmakten när det är krig ) har i alla fall möjlighet att testa sina system och följa planen i fråga under hela flygningen. Kanske finns viss beredskap mot “felflygningar” och därmed snabb avvisning med Jas-39? Eller inte. Varför skulle de flyga fel? Och varför skulle vi vara beredda på att sådant skulle kunna ske? In God we trust, och alla människor måste väl ha ärliga uppsåt!?
Vi kanske inte ens har bränsle till att ha vårt eget flyg i luften under denna tid? Bränslepriserna skenar ju dagligen och FM.s budget är inte den bästa, så någonstans måste det ju sparas pengar.

Personligen skulle jag vilja se just en An-30 “Clank” över vårt land, med dess nos fylld av fönsterrutor.
Kanske flyger de över Degerfors? Spanar in Verkskyddet i bergrummet vid Sveafallen. Flyger vidare norrut och kollar snöläget vid Gelleråsen. För att sedan vända söderut igen och fundera med djupa veck i pannan varför Picasso valde att placera en staty i Kristinehamns skärgård.

Håll ögonen öppna!!

Mvh
Er informatör i skogen.