Hej på er!

Såg ni WSBK i helgen från Monza Italien? Underbar racing som alltid. Och mitt tips för årets blivande champion fortsätter visa vem som är äldst och mest erfaren, med pole position och två heatsegrar. Född -71 ( fint det ) ligger han endast 3 poäng efter Haslam i tabellen nu och snart leder han och kommer i höst att vara överlägsen vinnare av VM. Heja Biaggi!

Trots ihärdiga försök med att få ordning på bilen min så har verkstaden ännu inte lyckats. Kanske är felet så enkelt att det sitter ett Windows och styr motorstyrningen?! Då är felet olösligt 😉


Master finns det gott om i skogarna. Oftast finns de till för oss civila för att vi skall kunna snacka dynga med vänner och sända små korta sms om hur vi mår eller vad vi gjorde i helgen och för att operatörerna skall kunna bli rika. Men inte alla master är av detta tråkiga slag. Är man lite nörd och har svårt att inte studera dem alla när man är ute och åker så ser man många av annan karraktär. De ser ibland snarlika ut som GSM-masterna vid första anblick, men med lite fler spröt eller fler till antalet. Dessa har vi medborgare inte tillgång till trots att de står där de står. Istället är det våra myndigheter som använder sig utav dessa. FM ( försvarsmakten ), civilförsvaret, polis eller andra myndigheter som har till uppgift att fortsätta upprätthålla vår välfärd.
Ofta ser man också master med stora paraboler riktade åt diverse håll. Det är knappast bönder med taskig täckning som byggt sig mast för att kunna följa travet på TV. Dessa paraboler vidaresänder information kors och tvärs genom vårt avlånga land och ger aktuell information i realtid om vad som exempelvis sker i vårt luftrum just nu. Informationen bearbetas av tekniker som sitter oftast gömda i bergrum mitt ute i skogen någonstans, helst osynliga för oss andra.


Det är just detta som är förbannat kul att finna lite då och då när man är ute och kör KTM eller bil också för den delen. Helt plötsligt ser man den där suspekta masten, finner en mindre väg mot den, ser att masten är grönmålad, kör vidare en bit. Ny avtagsväg, förbudsskyltar mot fordonstrafik mitt ute i ingenstans. Man parkerar och går vidare. Lite tänker man på vägens beskaffenhet. Varför en så välpreparerad väg här ute i ingenmansland när vägarna vi dagligen åker på är mycket sämre till skicket. Och är det desutom vinter. Finner ni helt plötsligt en skogsväg som är välplogad nästan innan snön kommit så vet ni att den vägen är prioriterad och innefattas av högsta prioritet. Inte prioritet för dig och mig, men för de myndigheter och funktioner som gör att vårt land fortsätter att fungera och arbetar i det dolda utan vetskap från de flesta medborgare.
Plötsligt bakom nästa krök ( nästan alltid efter en krök eller tvär kurva ), en ny skylt. Militärt Område obehöriga äga ej tillträde. Skylten är stor som en vägg så den går inte att missa och ofta sitter de på var sida av vägen med en bom tvärs över.
Här blir det stopp. Mitt ute i ingenstans, där fåglar kvittrar och granskogen växer tät. Det finns verkligen ingenting här. Bebyggelsen är milatal härifrån och du har bytt vägskäl ett antal gånger för att hamna mitt i ödeland och där finns en skylt som säger Militärt Område! Då är det bara att stanna och vända om. Garanterat så kvittrar inga fåglar i ditt öra om markeringen passeras med kameran i ryggsäcken och GPSen tickandes på koordinater. Skulle du mot förmodan kliva vidare och se anläggningen som är insprängd i berget och vaktkuren utanför och bli gripen av skyddsvakterna som arbetar med bevakningen där, så stärker det inte dina aktier att råka ha hamnat där av misstag med all den utrustning du har med dig.
Det hjälper inte att säga att du trodde att försvaret var nedlagt sedan länge.

Urban Exploring är idag väldigt populärt för många. Det finns hur många forum som helst på nätet. Underbara bilder på övergivna byggnader, industrier, skolor, gruvor mm runt om i vårt land. Det finns förstås även avdelningar om övergivna militära anläggningar och för oss med visst militärhistoriskt intresse så är detta guld.
Men allt är inte nedlagt. Mycket fungerar i det dolda och i ovetskap för de flesta.
Det gör det hela än mer spännande att snurra runt och fundera över om varför just detta lades ned efter kallakriget och varför detta bevarades med högst påtaglig funktion.

Har man ett stort intresse för UE och dessutom gillar att föreviga ögonblicken så har jag ett av de friaste “jobben” man kan ha, förutom racingen alltså 😉
Man åker runt mycket och ibland hamnar man på vägar och ställen man aldrig varit och då är det en mycket bra dag på jobbet.

Nu avslutar jag detta med att önska er alla bra dagar på jobbet!

Mvh
Christer