Läser i dagarna att Hondateamet i WSBK är igång och testar inför säsongen 2012. Det är mycket glädjande för oss racerbitna att få ta del utav.
Vi ser alla mycket fram emot att WSBK, MotoGP, WSS och Moto2 snart rullar igång igen. Med visst intresse följs ju även IDM, AMA SBK, och BSB serierna likaså. Det är väl egentligen bara det Japanska SBK-mästerskapet som är svårt att följa, även om serien där är i absolut världsklass med många bra inhemska förare och absolut världsklass fabriksmaterial som slåss om poängen.
Ser att WSBK har ett startfält på 23 förare, vilket får anses vara okej. Okej därför att jag trodde att MotoGP skulle stjäla fler förare och team från WSBK-serien med sin nya regel CRT. CRT är ett reglemente som är direkt konkurrerande mot WSBK och tillåter standardmaterial som får byggas vidare på. Alltså, man kan köpa in ett gäng motorer från exempelvis BMW och deras S1000RR, som är en mycket potentiell standardmotor och sedan trimma den vidare och sätta den i ett “racerchassie” och tävla i MotoGP-klassen. Skit trist tycker jag. GP skall vara GP och WSBK som är mer baserat på standardmaterial skall fortsätta så. Men det är av naturliga skäl såhär det blir när ekonomin i världen krymper och alla slåss med näbbar och klor för att fortsätta överleva.
Trist är det också att jag inte finner den alltid lika friskt satsande Robin Harms i startfältet för WSS. Just nu vet jag inte om det är brist på pengar som gör att han inte finns med där eller om allting inte har löst sig ännu, eller om han rent utav hamnar i någon annan serie.
Vår egen Alexander Lundh lämnar WSS för att återfinnas i Moto2, vilket man via media kan utläsa är något riktigt stort. Personligen vet jag inte om det är så mycket större att köra i den klassen Moto2 jämfört med att köra i WSS.
Bägge klasserna baseras på 600cc motorer. I Moto2 är det enhetsmotorer levererade från Honda och i WSS har man de motorer som sitter i fabrikatet man kör med.
Trimningsgraden är något högre i WSS, men startfälten något mindre.
Hur som helst är det ett riktigt getingbo han hamnar i nu med startfält uppemot 35 hojar per tävling och det blir nog oerhört tufft att ta poäng i den serien, då förarmaterialet inte heller går av för hackor.
Jag har en viss känsla av att det är ekonomin som gjort det slutliga valet även här. Viasat som sänder tävlingarna från MotoGP och Moto2-serien är troligtvis en av sponsorerna för Lundh under säsongen 2012?!
Jag håller alla tummar jag kan för Lundh och hoppas att det blir en riktigt bra säsong.
Hur blir då MotoGP under 2012?
Risken finns att det blir som det sett ut under året 2011. Ett fåtal förare, oftast desamma som gör upp om segrarna.
Startfältet innehar 12 st fabriksmaskiner och ytterligare 12 st CRT-maskiner.
Har vi som tittare otur så blir det stor skillnad på materialet som är ute på banan samtidigt och därmed ett race uppdelat på två “heat”, där CRT hamnar långt efter i sin egen duell och fighter om 10.e plats och efterföljande poäng.
Hittills de fåtal tester man läst om så har det varit skillnader på ca 4 sekunder mellan en fabriksmaskin och en CRT. Så får det inte bli under säsongen, för då dör MotoGP ut direkt. Intresset kommer att försvinna. Likaså tror jag att det blir om CRT skall ersätta fabriksmaskinerna på sikt. Ingen är intresserad av att ha två konkurreande serier med nästan identiskt material.
Vi får väl se vad som händer under året.
Personligen är jag i alla fall förväntansfull och längtar till startskottet i slutet på februari!
/ Christer