Hej på er.
Ni missade väl inte gårdagens World SBK tävling från Misano i Italien?! Det var grymt bra racing. Första heatet startade i vått och sedan blev det upptorkande och ungefär halvvägs in i loppet var det såpass torrt att det blev dags att byta hojar. Spännande värre var det och kul att se hur vissa team totalt missade i sin strategi över när förare skulle in och byta. Från klar topplacering till bottenresultat bara för att teamcheferna missat kolla konkurrenters hastighet på banan.
Heat två var inte sämre. Det gick dock i torrt väglag från början till slut.
Kan inte sluta imponeras av hur bra Flammini Group lyckats med att göra serien. Reglerna gör att det blir spännande täta race med i princip alla team som potentiella vinnare. Inte bara fabriksteam med stora kassor, utan även mindre privata team. Bara det att Smrz hade pole position är grymt. Han kör för ett privatteam med inte fullt så stora resurser och lyckas vara snabbare än fabriks Ducatiteamet med mycket större budget.
Sedan enhetsdäck införts har racingen blivit tätare och mer spännande. Tidigare kunde det skilja enormt mycket på banan, just på grund av att någon fick däck som andra absolut aldrig ens kunde drömma om att få köra på.
Läste senaste numret av Roadracing Motorcycle Magazine och där fanns en gästskribent Johan Stiegefelt. Han berättade om sitt team och uppbyggnationen av teamet och dess resurser. Men mest intressant fann jag strukturen på hans företag och hur han byggt sitt imperium. Aktieägare som sköter finansieringen och de ekonomiska detaljerna, medan han sköter driften av teamet och allt annat som skall ordnas logistiskt. Skönt med den avlastningen, att slippa stå med mössan i hand från morgon till kväll och tigga pengar. Istället kan han jobba med utveckling av förare och team och material. Precis som det skall vara.
Isle of Man är över för denna gång. John Mc Guiness var snabb som vanligt och vann några klasser. Ett antal krascher var det förståss och några dödsfall. Hoppas att det inte är det som lockar så mycket folk till ön varje år. Känslan är att det kan vara sådant som höjer spänningen hos åskådarna. Spektakulära krascher kanske jämförs med Romarnas tidigare gladiatorspel. Spänning!
Mats Nilsson från Sverige gjorde enastående resultat innan hans tidigare knäskada stoppade honom från vidare deltagande. Två topp 20 platser är grymt bra på ön! GRATTIS Mats! Samtidigt vet jag att Mats absolut inte är nöjd med detta.
Att prestera dessa resultat är fantastiskt bra och jag är övertygad om ifall materialet hade fungerat bättre för Mats så hade resultatet blivit än bättre.
Själv skall jag snart iväg till Spanien och Albacete för att köra den tredje deltävlingen i Endurance VM. Om det regnar oavbrutet i Spanien under denna period så är jag helt övertygad om att det vilar en förbannelse över mig.
För varenda gång jag varit ute på motorcykel under 2009 så har det regnat och varit riktigt dåligt väder.
Först när vi testade motorcyklar med tidingen BIKE i mars. Då regnade det i nästan 300 mil!
Sedan i 21h på Le Mans 24h EWC. Därefter på Osch EWC och nu sist på MC semestern på Gotland. Regn och blåst hela tiden.
Jag vill ha sol och värme och en fin solbränna. Det har ju redan vänt nu och börjar bli allt mörkare igen. Det retar mig lite. Vi nordbor behöver ladda kroppen med sol och framförallt mycket värme för att orka med hösten och vinterns långa mörker.
Kram på er!
/ Christer