Hej.
Ingen av er har väl kunnat missa det som sker med Sveriges förnämsta bilmärke i dagarna! Det är nästintill en pervers tillvaro som speglas i media. Hyenorna på TV, i radio och tidningar drar sig inte för att finna negativa rubriker som ytterligare kommer att späda på Saabs taskiga sits hos sin ägare i Detroit GM.
Att GM skiter i Saab just nu är på sätt och vis förståeligt då de själva slåss med näbbar och klor för att överleva och rädda sin verksamhet. Och måste de då slakta bort sitt främsta prestigemärke för att det kommer från Sverige och ogillas av de amerikanska politikerna så gör de förstås det. Men glöm inte att bara för ett år sedan blev Saabs tekniker ansvariga för hela GM koncernens turboverksamhet!! Naturligtvis skiter de i det också just nu, men ville bara upplysa er om att när det börjar osa hett så ser var och en till sitt eget bästa.
Visst är det sorgligt att inte Saab kan tjäna pengar på sina bilar. Jag tror mig veta vad det beror på. De bygger inte riktigt av samma klass som exempelvis BMW, Audi, Mercedes, Lexus så därför kan de inte ha samma pris heller. Det är ett av problemen. Men det största problemet är att vi är för få intellektuella människor på denna planeten!! Om inte den stora skaran av oss homosapiens vore så korkade så hade fler upptäckt vilken fantastiskt trevlig bil Saab är. Den är ju körglad och trevlig till skillnad från den andra så kallade svenska fabrikanten från Göteborg.
Men jag skall inte klandra ner på folket, för vi kan ju inte rå över detta med intelligens och eget tänkande i ett samhälle där flockbeteendet är det som råder.
Skall inte våran underbara regering rädda Saab genom att finansiera ett lån på 5 miljarder till GM? Tydligen inte. De har blankt sagt nej. De skall inte använda skattebetalarnas pengar för att äga en bilfabrik har de sagt. Rätt på sätt och vis för jag skulle inte vilja byta ut Saab ledning mot ett gäng från Rosenbad som skulle utstaka Saabs väg. Hemska tanke!
Men jag är skeptisk ändå. Kanske handlar det inte om dessa 5 miljarder i lån, utan 10 tusentals arbetstillfällen i landet, samt ett kunnande som försvinner.
Jag hörde att hon vad hon nu heter tyckte att vi skulle bygga vindkraftverk i lokalerna istället i framtiden för bilar. Det säger väl det mesta om vad våra politiker besitter i kunskap. Att ersätta en bilfabrik med ett stålrör och en propeller är väl ändå ett av de större hån man kan utsätta bilbyggarna för i Trollhättan.
I Tyskland kämpar politikerna med näbbar och klor för att kunna köpa loss Opel från GM. Delstaterna, kommunerna och företagen försöker finna gemensamma lösningar för att fixa detta.
I Frankrike och Italien, Spanien gör politikerna samma sak. De kämpar för att stoltheterna i deras länder skall överleva och de anställda skall kunna ha sina jobb kvar genom denna kris.
Men som så många gånger förut måste jag imponeras av odugligheten hos makthavande politiker i detta land. Våra folkvalda alltså.
Hur kommer det sig alltid att våra egna styrande stjälper företagandet och kreativiteten som trots allt finns i landet? Exempelvis krigsindustri, bilbyggande, flygplan osv. Hur tänker de?? Eller gör de inte alls det? Eller är vi så förbannat ointelligenta så vi inte alls begriper deras överlägsenhet på Rosenbad. Om de själva finge säga det så är de nog de bäst vetande. Men jag tror att motsatsen snabbt skulle bevisas om någon grävde i akterna för de ledande.
Skolbetyg- knappt godkända. Närvaro- tveksam.
Hur många av dem är ingenjörer, tekniker, ekonomer, statsvetare, omvärldsanalytiker??
Slutligen, stackars Saab. Nu får ni det ännu jobbigare att överleva tack vare skriverierna i media. Svensson tror blint på det som sägs och skrivs och tyvärr blir de ännu mer rädda för att köpa denna fina bil nu och de som har en får troligtvis panik och vill sälja den!
Själv tror jag fortfarande på produkten trots dess långa ekonomiska uppförsbacke som varat i över två decennier. Det är inte bilens fel, för det finns mycket annat som skulle ha kunnat gjorts bättre för att hjälpa till och få ut produkten……
SAAB 4-EVER!!
/ Christer
Wallenbergarna var inte dumma när dom bröt tidigt automobilerna från Saabs lönsamma verkamhet. Tyckte jag hörde imorse (!) från Gomorron världen i radions P1 att biltillverkningen har gjort plusresultat endast tvenne år under de 60 åren! Hur kan dom ha levt vidare? Ett friskt företag behöver inga bidragspengar från staten.
Jag kan hålla med dom har varit vägledande i tekniska lösningar under alla tider. Ändå är bilarna inte så åtrovärda att köparna är beredda betala för tekniken. Är dom så urkassa i marknadsföring?
Mitt eget nästa bilköp är nästan klar. Jag har än orubbat förtroende för Honda. Nog fasen borde dom klara av att göra bilar som är lika felfria och pålitliga som deras tvåhjulingar.
-Skönt att höra att du inte släpper dina ideal.:)..
Sen det där med att de går back..
Det är ju Amerikansk redovisning och de verkar ju ha satans bra koll så det
är väl bara se till att det blir en ny seriös ägare så kan det nog vara vettigt med lite sponsring för teknikkunnande finns nog gott om.
F.ö. kan man ju undra om det var någon som trodde att amerikanska ägare skulle kunna tillföra något annat än tillfälligt kapital vare sig till Volvo/Saab.
(Det var nog just de olika teknikförsprången/imagen de ville åt hos båda).
Minns att 2007 års mest sålda bil därborta var Ford f150 pickisar så
man kanske inte skall förundras varför Volvo/Saab inte än idag har bilar som drar soppa som BMW/VW-koncernens bilar gjorde för 10 år sedan.
Ett ljus i mörkret torde väl vara nya dieselfemman utvecklad och tillverkad i Skövde som utan knussel drar 0,62 blandad körning och har 205 HK och presterar 420 Nm vid 1500 varv-I stora tunga S80!!(Vridstarkaste motorn som suttit i någon svensk bil inkl. V8-motorn som Volvo köper från Yamaha.
Volvo anser att en bil skall vara krocksäker OCH miljövänlig-inga jäkla bärblockare som Toyotas (low-)IQ, som drar 0,43 och ser ut som en Fiat 500 och dessutom innehåller avancerad hybridteknik för att nå den förbrukningen.
(Volvo V50 Drive drar 0,45 och gissa vilken man helst sitter i om det smäller).
Som du var inne på, det här löser sig med modern teknik som folk vill ha, inte politisk konstgjord andning utan tekniska motkrav.
-Seriösa ägare är naturligtvis en grundförutsättning och vilken jäkla Kines/Korean som helst skulle förmodligen lyckats bättre än majsätarna over there..
Tamejfan om inte Alfa skulle görat bättre…
Trevlig Helg och kör försiktigt/G
Elementärt Watson. Kan man inte tillverka en produkt som kunden vill ha, så blir det så i marknadsekonomin. Har bilköparen fel i alla lägen när han väjer ett annat märke?
Hej Gustav.
Jodå! Saab kör jag på “jobbet”, av sista årsmodell…. troligtvis!
Trabant kör jag på fritiden för att påminnas om hur bra Saab är 😉
/ Christer
Kör du SAAB?
-Trodde du körde ^Skoda, typ.
Köp en SAAB nu så har du alltid sista årsmodellen…